safebrandfirst / baza wiedzy / ip w pigułce /sprzeciw wobec..

Mikołaj Deptalski
Potrafisz wyobrazić sobie kolor swojej marki? Chcesz wiedzieć jak go chronić? Przeczytaj, dlaczego ochrona koloru jako znaku towarowego ma kluczowe znaczenie dla budowania rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku marki.
Co przeciąga oko?
Nosić różowe okulary, mała czarna Chanel, róż Diora, Yellow Submarine, Blue Velvet. Kultura stoi kolorem. Nie tylko jemy oczami, ale również nimi myślimy, kojarzymy, kupujemy. Dlatego też coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na rejestrację znaków towarowych w postaci koloru.
Rejestracja koloru
Kolor można zarejestrować tak samo jak każdy inny znak towarowy. Rejestracja wymaga jasnej i precyzyjnej definicji koloru. Kolor musi mieć również możliwość odróżniania towarów i usług danego przedsiębiorstwa od towarów i usług innych przedsiębiorców.

Opis koloru
W jaki sposób opisać zgłoszenie znaku w postaci koloru? Praktyka opisu koloru w UPRP lub w EUIPO nie jest jednolita. Nie da się opisać koloru słownie w sposób precyzyjny, używając standardowych nazw, np. pomarańczowy, morelowy, brzoskwiniowy. Do tego celu wykorzystuje się więc języki programowania graficznego.
Kolor jest opisywany za pomocą obiektywnych systemów identyfikacji barw:
RGB (czerwony, zielony, niebieski)
CMYK (cyna, magenta, żółty, czarny)
HEX (reprezentuje wartości kanałów kolorów w systemie szesnastkowym)

Ochrona koloru
Ochrona koloru jako znaku towarowego pozwala na zbudowanie unikalnego wizerunku marki, który wyróżni Cię na rynku. Chroniąc kolor jako znak towarowy, możemy zapobiec nieuprawnionemu wykorzystywaniu go przez konkurencję. Jednak wykazanie zdolności odróżniającej koloru może być trudniejsze niż w przypadku innych znaków towarowych.
Kolor kluczem do sukcesu
Kolor jako znak towarowy to potężne narzędzie marketingowe, które może pomóc w budowaniu rozpoznawalności i lojalności konsumentów względem marki.
W końcu kto z nas nigdy nie powiedział „ten w niebieskim, czerwonym, zielonym opakowaniu”?