safebrandfirst / baza wiedzy / ip w pigułce / co to jest marka...
dr Anna Sokołowska-Ławniczak
Myśląc o marce - co widzisz? Pewnie nazwę lub logo. To powszechne skojarzenia, ale rzeczywistość jest dużo ciekawsza! Marką może być znacznie więcej! To niemal każde oznaczenie, które odróżnia Twoje produkty lub usługi od konkurencji.
Przykłady nietypowych oznaczeń, które mogą być marką:
🔊 Dźwięk – ryk lwa MGM
🎨 Kolor – kolor „lila” Milki
📦 Kształt – butelka Coca-Coli
🎥 Filmik – intro Netflixa („ta-dum”)
🟣 Kompozycja kolorów – niemal wszystkie kluby sportowe
📐 Pattern (wzór) – monogram Louis Vuitton
📍 Znak pozycyjny – czerwony wstawka przy kieszeni jeansów
👃 Zapach – zapach świeżo skoszonej trawy dla piłek tenisowych (ale uwaga! To już bardziej skomplikowane)
📣 Slogan - np. wszystkim znane „JUST DO IT” Nike.
Jeden warunek: Oznaczenie musi mieć zdolność odróżniającą.
Co to znaczy? Musi odróżniać Twój produkt od konkurencji. Co najważniejsze – musi tworzyć skojarzenie w umyśle odbiorcy: „To pochodzi od tej marki!”.
Oznaczenie nie może wskazywać na właściwości towarów i usług, dla których chcesz uzyskać ochronę marki.
Pamiętaj!
Elementy tzw. opisowe będą wykluczać ochronę, np. nie zarejestrujesz wyłącznie słowa "chleb" dla produktów spożywczych. Będą też ograniczać zdolność odróżniającą marki, np. marka składająca się z imienia lub inicjałów przedsiębiorcy wraz z opisem jego usług np. „… Kosmetologia/ Kosmetolog” nie będzie mocną marką!
Globalny brand nie powstaje z dnia na dzień. Dzisiaj wystarczy, że masz pomysł i chcesz chronić to, co budujesz. Twoja praca i rozwój działalności będzie miała wpływ na siłę marki!