safebrandfirst / baza wiedzy / ip w pigułce / 3 zasady ochrony...
dr Anna Sokołowska-Ławniczak
Poznaj 3 podstawowe zasady, które mają wpływ na to, czy i jak skutecznie Twoja marka będzie chroniona.
Zasada specjalizacji
Ochrona nie działa „na wszystko”. Musisz wskazać konkretne towary lub usługi w odniesieniu do których będziesz używasz marki.
Przykład: Sprzedajesz ubrania? Chroń znak w klasie odzieżowej, nie w gastronomii. Świadczysz usługi deweloperskie? Wówczas ochrona na produkty spożywcze nie jest Ci zupełnie potrzebna.
Myśl realistycznie. Nie planuj ochrony na 10 lat do przodu.
Zastanów się, co realnie robisz dziś albo w najbliższej przyszłości – i te towary lub usługi obejmij zgłoszeniem.
Zasada terytorialności
Ochrona działa tylko w kraju, w którym została przyznana.
Masz ochronę w Polsce = ochrona działa w Polsce.
Chcesz działać za granicą? Trzeba to zaplanować i odpowiednio zgłosić.
Zasada czasowej ochrony
Znak towarowy jest chroniony przez 10 lat od daty zgłoszenia! Po 10 latach ochrona wygasa. Chyba że ją przedłużysz uiszczając opłatę za ochronę. Na kolejne 10 lat. I kolejne. I kolejne. W teorii – bez końca.
Jest tylko jeden haczyk: musisz to zrobić w określonym terminie. Przegapisz? Tracisz ochronę.